Tuesday 22 October 2019

KRITERIA PENTING PEMILIHAN JENAMA EMAS FIZIKAL

(1) HARGA RENDAH - Cuba bandingkan harga sesebuah syarikat dengan pengeluar emas yang lain. 

Kalau beli emas untuk pelaburan, pastikan harga emas tu lebih rendah dari harga kedai emas (www.fgjam.org.my). Jangan mudah terpengaruh dengan emas murah, sebab harga jualan semula pun boleh jadi lebih murah! 

Harga jualan semula bermaksud harga pelanggan menjual semula emas kepada penjual/kedai. Anda boleh semak harga di website syarikat emas tersebut atau datang ke kedai untuk perbandingan harga.

(2) SPREAD RENDAH - Semakin kecil spread semakin cepat anda menjana keuntungan.  Saya bagi contoh yang lebih mudah, spread adalah perbezaan diantara harga: 

Harga emas Public Gold www.publicgold.com.my 
PG Sell - Harga Public Gold jual kepada pelanggan

PG Buy - Harga Public Gold beli semula dari pelanggan

Formula kiraan spread: Rujuk harga 250 gram

PG Sell (tolak) PG Buy / PG Sell X 100
41,335 - 39,268 / 41,335 X 100 = 5%

Saya pernah jumpa  kedai emas yang tolak harga bermula dari 20%. Jika anda celik emas anda bebas dari mengalami kerugian berganda-ganda ini.

(3) STOK BANYAKPastikan syarikat tersebut boleh jual emas secara konsisten. Maksudnya, bila harga emas jatuh mendadak, kita berpeluang untuk beli pada harga rendah. Saya perhatikan banyak syarikat dan kedai emas agak bermasalah dari sudut ini. 

Bila harga emas jatuh mendadak, memang susah nak dapat stok sedangkan itulah peluang untuk memaksimumkan keuntungan.

Bagi saya, antara kelebihan yang ada pada Public Gold ialah bukan sekadar stok sentiasa ada tapi kita berpeluang beli mengikut REAL-TIME harga emas dunia. Setakat ni, saya perhatikan hanya Public Gold yang ada fasiliti lock harga beli dan harga jual mengikut real-time di Malaysia.

Katakanlah harga emas jatuh mendadak pada pukul 11.00 malam, kita boleh lock harga terlebih dahulu dan membuat bayaran pada keesokan harinya. Tak kisahlah harga pada jam 8:00 pagi naik semula, kita tetap bayar pada harga semalam!

Ini bukan teori, tapi realiti. Kalau harga emas jatuh, biasanya berlaku waktu malam (waktu Malaysia). Jadi pembeli emas Public Gold berpeluang mendapat keuntungan lebih dengan fasiliti ni.

(4) BANYAK CAWANGAN - Kena semak berapa banyak cawangan syarikat. Syarikat terbaik ialah syarikat yang memiliki banyak cawangan supaya mudah urusan jual beli. Kalau syarikat tak banyak cawangan, susah bila pelanggan nak jual semula emas nanti. Public Gold mempunyai cawangan di seluruh Malaysia!

· Katakan anda membeli 1 kilogram emas pada harga RM200,000 hari ini

· Contoh bulan depan harga jual semula (PG BUY) adalah RM215,000 - anda hanya perlu bawa emas tersebut ke cawangan Public Gold untuk jualan semula

Sebab itu pelabur emas yang mempunyai modal besar memilih Public Gold. Guaranteed buy back!

(5) SYARAT JUAL BELI MUDAH - Beli dari syarikat yang jamin akan beli balik emas tanpa banyak syarat. Jika syarikat tak jamin beli balik, jangan beli emas tu sebab nanti kita akan rugi (bermula dari 30% atau mungkin rugi lebih banyak). Paling baik ialah syarikat yang jamin akan beli balik walau apa keadaan emas tersebut sekalipun calar, kemek dan bengkok.

Public Gold jamin beli balik emas calar, kemek dan bengkok
Selepas anda faham 5 kriteria penting ini, pilih emas pelaburan yang BALANCE untuk kesemua ciri-ciri tersebut. Selama 8 tahun saya bersama Public Gold, saya tak jumpa lagi jenama emas lain yang boleh score 5 bintang untuk kesemua ciri-ciri yang disenaraikan tadi. 

The highest score setakat ni ialah Public Gold!

·       Harga Rendah (PASSED!)
·       Spread Margin Rendah (PASSED!)
·       Stok Banyak (PASSED!)
·       Cawangan Di Seluruh Malaysia (PASSED!)
·       Syarat Jualan Semula Mudah (PASSED!)

Nak belajar BISNES EMAS MODAL KECIL? [KLIK DISINI]

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.